Afmontage fiets in doos

 

 

Beste fietser,

Bedankt voor de aankoop van uw fiets.Om het fietsplezier te optimaliseren verzoeken wij u de onderstaande instructies goed te lezen en uit te voeren.

Dit is belangrijk voor uw veiligheid en aanspraak op garantie.

 

Let op!
Als u een nieuwe fiets aanschaft is het belangrijk dat deze in topconditie blijft.
Daarom zijn er 2 service-/ onderhoudsbeurten belangrijk bij een nieuwe fiets:

- Na ongeveer 3 maanden een kleine onderhoudsbeurt.
- Na 12 maanden een grote onderhoudsbeurt.

 

Heeft u de fiets gemonteerd bij ons aangeschaft? Dan heeft u extra voordeel!

- Kleine onderhoudsbeurt: Normaal €30 --> Laat uw factuur zien en u ontvangt 50% korting.
- Grote onderhoudsbeurt: Normaal €60 --> Laat uw factuur zien en u ontvangt 50% korting.

Voor bakfietsen en volwassen driewielers geldt een tarief van €50 voor een kleine beurt en €80 voor een grote beurt.


De onderhoudsbeurten dienen door ons of een erkende fietsenmaker bij u in de buurt gedaan te worden. Zonder deze onderhoudsbeurten zal de garantie op de fiets vervallen.

 


Montage instructies voor uw fiets:

 

De pedalen:

 

De pedalen van een fiets hebben links en rechts een verschillende schroefdraad.

Het linker pedaal heeft een linkse draad (tegen de klok in ) en wordt op de linkse crank gemonteerd

( dit gezien als u opfiets zit )

Het linkse pedaal is voorzien van een markering, asje geribbeld of aanduiding L op kopse kant.

Het schroefdraad voorzien van vaseline of vet alvorens te monteren.

Het rechtse pedaal wordt op de rechtse crank gemonteerd ( dit gezien als u op de fiets zit )

Het schroefdraad voorzien van vaseline of vet alvorens te monteren.

Het pedaal draait u met de klok mee ( rechts om ) in de crank.

Beide pedalen heel goed vast zetten i.v.m grote krachten op de pedalen .

 

Het stuur :

 

Voor het transport is het stuur naar beneden gezet of gedemonteerd .

Alvorens het stuur te plaatsen de pen en schroefdraad voorzien van beetje vaseline of vet .

Bij het monteren mag het stuur indien gewenst op de laagste stand gezet worden , echter met het stuur hoger zetten dient men

te letten op de markering op de stuurpen .

Met hoger zetten mag de markering niet zicht baar zijn .

Een veilige marge is het stuur minimaal 7 cm in de balhoofd buis te laten.

Het hoger en lager stellen gaat middels de centrale bout in of op de stuurpen .

Dit kan een zes kant zijn of een inbus.

Door de bout 4 slagen links om los te draaien en dan met een kunststof hamer een tikje boven op te geven schrikt hij los en

kan zo dan op de gewenste hoogte gezet worden en dan weer goed vast zetten.

N.B nooit de grote ringen onderaan stuurpen los draaien ,hier zit de voorvork mee gemonteerd

 

Zadel monteren;

 

Alvorens het zadel te monteren eerst wat vaseline of vet aan binnenkant zadel buis doen.

Bij het afstellen en of hoger zetten van het zadel , dient men erop te letten dat de markering op de zadel pen

niet zicht baar mag zijn ( is een markering middels streepjes of er staat stop )

Het zadel stelt men naar wens , maar nooit punt naar beneden , anders krijgt u een glijbaan effect.

Controleren fiets :

Men doet er goed aan alvorens te gaan fietsen alle boutjes en moertjes te controleren of deze goed vast zitten .

De fabrikant heeft de fietsen namelijk wel in elkaar gezet maar niet alles gecontroleerd.

Als de fiets is voorzien van verlichting , die ook even controleren op juiste werking .

 

De remmen :

 

Bij een terugtraprem geen bijzonderheden.

Heeft de fiets handremmen dan dient men te controleren dat de remblokjes

Op de velg komen en niet onder de velg uitkomen, en de remblokjes mogen ook niet te hoog staan zodat ze op de bandkunnen komen.

 

Overig onderhoud :

 

De fiets af en toe controleren op beschadigingen en zonodig bijwerken.

Metalen en Chroomdelen voorzien van wat vaseline.

En lakdelen bijvoorbeeld met een autowas behandelen .

Banden spanning regelmatig controleren , voorkomt zwaar fietsen en overmatige slijtage aan de banden.

 

 

Wij wensen u veel plezier met uw nieuwe fiets en veel veilige kilometers